İmam Züfer’in usûl düşüncesine bir ek: Te’sîsü’n-Nazar’da zikredilen asıl’larına ziyade
Künye
Şahin, Ü. & Haçkalı, A. (2022). İmam Züfer’in usûl düşüncesine bir ek: Te’sîsü’n-Nazar’da zikredilen asıl’larına ziyade. Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 14(1), 49-67. https://doi.org/10.26791/sarkiat.1065335Özet
Müçtehit imamların fıkha dair düşüncelerini tespit etmek açısından asılların ayrı bir önemi
bulunmaktadır. Nitekim bu amaçla imamların
asıllarına dair çalışmalar yapılmış, asıllara uygun
örneklerle imamların mezhepteki konumları, bu
kaidelerin fıkha olan etkisi gibi konular incelenmeye çalışılmıştır. Erken dönem Hanefî âlimlerinden Debûsî, diğer imamların ve İmam Züfer’in
asıllarını incelediği çalışması da bu minval üzere
zikredilebilecek önemli örneklerdendir. Debûsî,
Te’sîsü’n-nazar’da İmam Züfer’in sekiz aslına yer
vermiş ve seksen küsur ferʻî örneği mezkûr asıllar
altında zikretmiştir. İşte bu makale de Debûsî’nin
zikrettiği asıllardan farklı olarak İmam Züfer’in
usûl düşüncesini yansıtan bazı asıllar tarafımızca
tespit edilmiş, fıkhın farklı baplarından örnekler
verilmek suretiyle konunun uzantıları gösterilmeye çalışılmıştır. Belirlenen asıllara klasik dönem
fukahasının sıklıkla atıfta bulunduğu ve “İmam
Züfer’in aslına göre”, “İmam Züfer’in aslına binaen” vb. ifadelerle işaret ettikleri görülmektedir.
Belirlenen bu asıllar İmam Züfer’in mezhep içerisindeki konumuna, usûl düşüncesine, kendine has
bir metodoloji sahibi olduğuna ve onun içtihattaki
yetkinliğine işaret etmesi açısından önem arz etmektedir. The principles of mujtahid imams have a special importance for determining the opinions in
fiqh. For this purpose, studies on the principles
of imams have been performed, and issues such
as the positions of imams in the madhhab and the
effect of these rules on fiqh have been examined
by using the suitable examples with these principles. One of the early Hanafī scholars, Debūsī, who
examined the principles of other imams and Imam
Zufar is one of the important examples that can be
mentioned in this context. Debūsī included eight
principles of Imam Zufar in Te’sīsu’n-nazar and
mentioned more than eighty secondary examples
under the aforementioned principles. In this article, we determined some of the principles reflecting
Imam Zufar’s thought of method which are not
mentioned by Debūsī, and we tried to demonstrate
the extensions of the subject by giving examples
from various chapters (bâb) of fiqh. It is concluded
that the classical scholars referred to his principles
frequently, and they pointed them by using expressions such as “according to the principles of Imam
Zufar”, “based to the principles of Imam Zufar”
and so on. These determined principles are important in terms of pointing to Imam Zufar’s position
in the madhab, his thought on method, his own
methodology, and his authority in ijtihad.