Zehebî'nin Ricâl bilgisinin kaynakları
Künye
Sainkaplan, İ. & Köktaş, Y. (2022). Zehebî'nin Ricâl Bilgisinin Kaynakları. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 981), 94-118. https://doi.org/10.17859/pauifd.1087559Özet
Râvîlere dair yazılan klasik eserlerin, birbirlerinin devamı mahiyetinde olduğu görülür.
Zehebî’nin (ö. 748/1348) ricâl eserleri de kendisinden önceki ilmî birikimi kendisinden
sonrakilere aktarması bakımından önemli bir konuma sahiptir. Zira o, biyografilerde
sadece râvî bilgisini aktarmaz, diğer münekkitlerden farklı olarak zengin bir
kaynakçaya da yer verir. Müellifin Mîzânü’l-iꜥtidâl’i bu yönüyle incelendiğinde çok
sayıda kitaba atıf yapıldığı fark edilir. Bu referanslar onun istifade ettiği kaynakları
göstermenin yanı sıra hicrî VIII. asra kadar ulaşan râvî bilgisinin kendisinden
nakledilidiği literatüre de işaret etmektedir. Bu makale, Mîzânü’l-iꜥtidâl’deki atıflar
üzerinden Zehebî’nin kaynak tasnifini yapmayı ve ilgili referanslardaki metodunu
ortaya koymayı hedeflemektedir. Aynı zamanda cerh-taꜥdîl kitaplarında tespit edilen
referanslar üzerinden râvî bilgisine dair literatür hakkında yeni çalışmaların imkanını
göstermeyi amaçlamaktadır. Çalışmada Zehebî’nin teliflerinde yararlandığı eserler, asıl
kaynaklar ve yardımcı kaynaklar şeklinde iki kısma ayrılmıştır. Yaptığı atıfların, mevcut
râvî bilgisini ihtisar etmek ve ilgili edebiyatı kayıt altına almak gibi önemli faydaları
olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca kendi kitaplarına yaptığı göndermeler, elde ettiği veriler
ışığında râvî biyografilerini güncellediğini de ortaya koymuştur. Each classical biographical dictionary on narrators (ruwāt, pl. of rāwī) of ḥadīth is seen
as a continuation of its predecessors. As such, al-Dhahabī’s (d. 748/1348) works occupy
an important space in this genre thanks to its function to transmit the accumulated
knowledge in this field to the generations lived after him. In fact, he not only relates
biographical information but also, unlike other critics, incorporates in this a very rich
bibliography. In addition to showing the sources he made use of, these references also
point to the body of literature from which the biographical information on the
narrators, which reaches well into the 8th century of the Hijra, had been transmitted.
Through the references mentioned in Mīzān al-Iʿtidāl, the present paper aims at
classifying the sources of al-Dhahabī while also bringing out his methodology in these references. It also aims to show the possibility of using the references found in the
works of jarḥ-taʿdīl to conduct new studies on the literature about biographical
information of the narrators. The works which al-Dhahabī made use of in his
compilations are classified into two categories in this work, namely primary sources
and secondary sources. The present work found that the references he makes had such
benefits as summarizing the accumulated biographical information about the narrators
and recording the relevant literature. Moreover, the references he makes to his works
demonstrate that he updated biographical information on the narrators in the light of
the information he had acquired.